Opublikowano

Czy od miodu się tyje?

Czy od miodu się tyje? Świat Pszczół

Miód jest składnikiem nie tylko wielu potraw, ale przede wszystkim leków oraz kosmetyków. Jego drogocenne oraz prozdrowotne właściwości są znane nam od wieków. Jednak czy równie dobrze wpływa na nasz organizm w zakresie diety odchudzającej? To pytanie często mogą zadawać sobie osoby, zmieniające swoje nawyki żywieniowe lub zmagające się z dolegliwościami, które wymagają ograniczenia cukru.

W poniższym artykule odpowiemy na te wątpliwości oraz inne pytania takie jak: czy miód wspomaga odchudzanie lub, czy tycie od miodu jest faktem, czy mitem.

Miód a odchudzanie — czy to się wzajemnie wyklucza?

Miód w przeciwieństwie do zwykłego cukru to nie tylko słodycz, ale również bogactwo cennych dla organizmu witamin. Już w starożytności Hipokrates, zalecał stosowanie miodu w wielu schorzeniach — sam często sięgając po słodkie lekarstwo. 

Dlaczego w medycynie miód cieszy się taką popularnością? Ponieważ znajdziemy w nim, poza cukrami prostymi jak glukoza oraz fruktoza, takie witaminy jak witamina A, witaminy z grupy B, witaminę C oraz cenne między innymi dla rozwoju mózgu i odporności kwasy: foliowy, oraz pantotenowy (witamina B6). Co więcej, w miodzie znajdziemy również niezbędne dla zachowania dobrego zdrowia składniki mineralne jak fosfor, magnez, wapń i potas

Warto jednak pamiętać, że ich poziom jest uzależniony od rodzaju miodu. Utarło się przekonanie, że najzdrowszy jest miód spadziowy, ze względu na zawartość antyoksydantów — warto jednak wiedzieć, że każdy z typów miodów niesie za sobą inne zdrowotne zalety. 

Miód, a tycie

Warto mieć na uwadze, że miód mimo obecności naturalnych i prozdrowotnych składników, składa się w większości z cukrów — zatem tylko jego nadmierne spożycie odłoży się w postaci boczków. Faktem zatem jest, że tycie od miodu jest możliwe — podobnie, jak od cukru i wielu innych produktów w momencie, gdy spożywamy ich zdecydowany nadmiar. 

Czy zatem, jedzenie miodu na diecie jest zakazane? Absolutnie nie!
Jak pokazują badania, spożywanie miodu opóźnia wydzielanie tzw. hormonu głodu (greliny) oraz glukozy, które powodują, że sięgamy po różne pyszności niczym Kubuś Puchatek — nigdy nie doznając nasycenia. Dzięki spożywaniu miodu, nasze łaknienie może się zmniejszać.

Nie tylko kalorie mają znaczenie — dodawanie miodu do posiłków

Dodawanie miodu do posiłków

Nie tylko bezpośrednie spożywanie miodu ma znaczenie. Większość osób, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym, lubi dodawać złotej słodyczy do posiłków oraz rozgrzewających herbat lub napoi. O czym warto tu pamiętać — to jak zwykle rozwaga. Jedna łyżeczka miodu może zawierać nawet do 40 kcal, co przy kilku zimowych herbatkach dziennie, może złożyć się nawet na 250 kalorii, czyli równowartość lekkiego śniadania.

Podobnie jest z posiłkami — szczególnie smażonymi lub dodatkowo urozmaiconymi owocami, które podobnie jak miód zawierają cukry proste jak fruktozę — których spożywanie w godzinach wieczornych nie jest wskazane. Miód w towarzystwie potraw smażonych nie wpłynie dobroczynnie na organizm i zrzucanie wagi. 

Dodatkowo miód ma średni indeks glikemiczny (zależnie od źródeł od 60 do 70 IG), dlatego nie jest zalecany diabetykom, czy osobom zmagającym się z insulinoopornością. 

Kaloryczność miodów pszczelich — który miód najbardziej tuczy?

Przed przejściem na dietę lub zastąpienia białego cukru miodem warto zapoznać się z kalorycznością poszczególnych rodzajów miodu. 

Do najmniej kalorycznych miodów należą (kaloryczność na 100 g):

Kaloryczność miodu może się nieznacznie różnić w zależności od konkretnego rodzaju i zawartości składników. 

Czy można jeść miód na diecie?

Czy mimo wskazanych czynników — wskazany jest miód na diecie odchudzającej? Tak, ale podobnie, jak ze wszystkim — z rozwagą. Czy miód odchudza? Niestety nie. Mitem jest, że pszczeli produkt sam w sobie ma działanie odchudzające, jednak spożywanie miodu w umiarkowanych ilościach, może wspomóc procesy przemiany materii oraz usprawnić trawienie

Warto więc zadać inne pytanie. Czy miód wspomaga odchudzanie? Tak! Faktem jest, że miód jest dobry na odchudzanie poprzez wspieranie odpowiednich procesów w organizmie. Nie jest jednak jego głównym powodem. 

Miód dostarcza wielu potrzebnych w codziennej diecie składników i minerałów, w przeciwieństwie do cukru, który jest dla nas jedynie źródłem „pustej energii”. To o czym również warto pamiętać to, że mimo obecności cukrów prostych, miód nadal ma niższy indeks glikemiczny niż tradycyjny cukier

W trakcie diety odchudzającej (i nie tylko) zaleca się całkowite zrezygnowanie z tradycyjnego cukru białego lub brązowego i jego zamianę na miód. Jednak w ograniczonej ilości np. 1-2 łyżeczek dziennie. W przypadku diety warto również pamiętać o tym, aby wliczać do codziennego bilansu kalorycznego miód spożywany w herbacie czy innych napojach słodzonych pszczelim przysmakiem. 

Z jakimi produktami nie łączyć miodu?

Z czym nie łączyć pszczelego produktu, aby jedzenie miodu na diecie spełniło swoje zadanie? Przede wszystkim nie dodawać go do gorących napojów. Mimo że wielbicieli kojących i rozgrzewających herbat zimowych nie brakuje, warto wiedzieć, że wlewanie do wrzątku miodu gwarantuje jedynie walory smakowe. Miód traci swoje prozdrowotne właściwości już w 40 stopniach. Dlatego, jeśli chcemy, aby pomógł nam w walce z nadwagą lub innymi dolegliwościami — dodawajmy go do letniej wody.

Kolejną grupą produktów, których nie należy łączyć na diecie odchudzającej to miód w towarzystwie fermentujących produktów mlecznych jak np. jogurty i kefiry. Mogą one prowadzić do nadmiernej produkcji gazów, jak i nieoczekiwanej zmiany smaku czy konsystencji obu produktów. 

Miód zamiast cukru na odchudzanie 

Miód może być wartościowym dodatkiem do diety odchudzającej. Choć jest kaloryczny i zawiera cukry proste, jego umiarkowane spożycie dostarczy niezbędnych składników do zdrowej diety. Miód może wspomagać procesy metaboliczne i kontrolę apetytu. Jest też bogaty w witaminy, minerały i inne prozdrowotne składniki, przez co jest znacznie zdrowszy niż biały cukier. Ważne jest jednak, aby spożywać miód z umiarem, unikać dodawania go do gorących napojów oraz nie łączyć z fermentowanymi produktami mlecznymi. W ten sposób miód może wspierać proces odchudzania i przyczyniać się do poprawy ogólnego stanu zdrowia.

Źródła: 

Effect of Honey versus Sucrose on Appetite, Appetite-Regulating Hormones, and Postmeal Thermogenesis – art. naukowy;

Analiza właściwości miodu pszczelego i jego zastosowanie w dietetyce i kosmetologii – art. naukowy